måndag 20 oktober 2008

Vaccination

Vi har försummat vårt akvarium i flera månader. Fiskar "försvinner" och växter dör. Kan ha att göra med att ingen har bytt vatten i det ;-) Akvariet är för högt för att jag ska kunna sköta det och ingen av oss har väl egentligen haft lust till det heller, därför ville jag sälja det. Jag älskar akvariet och beställde det från Tyskland och betalande en halv förmögenhet för det men om man inte kan ta hand om det gör det sig säkert bättre hos någon annan.

Fast när jag började puscha för försäljning så hände det grejer och i går köpte vi nya fiskar och växter och gjorde ett nytt försök med det och nu SKA vi komma ihåg att göra delvattenbyten.

Vi tog bort en massa klippor därinne och nu är det ljust och öppet och riktigt trevligt att titta på.

Annars så har Elliot varit störtförkyld. Han tappade rösten vilket lät ganska roligt. Vad som inte var så kul var att han i samband med att han blev sjuk slutade dricka. Han ville inte ha ett smack! Inte välling, mjölk, saft, vatten - inte någon vätska i någon form på något sätt. Han var också ganska slemmig i halsen ett tag och kräkte lätt så jag fick mixa all hans mat och ge halva portioner.

Nu mår han ganska bra igen men dricker fortfarande inte. Vad jag är mest ledsen över är faktiskt vällingen. Välling är det enda han äter själv och trötta, stressade morgnar så är det så enkelt att ge honom en flaska välling så fixar han frukosten själv. Men det är det tydligen slut med, nu ska han ha gröt och han har inte fixat sådan finmotorik ännu så jag får ständigt mata honom *buhu*

Var på BVC i förmiddags för Willa skulle få sin pneumekockspruta. BVC-tanten har sagt att själva sprutan gör ont men att det inte finns så kända biverkningar. Vad händer? Willa mår skitdåligt! Det har varit ett väldigt gråtade men nu har hon slocknat. Då läser jag på hemsidan om just biverkningarna:

Mycket vanliga:
Irritation på själva stickstället.
Barnet kan bli sömniga.
Barnet kan få feber.
Minskad aptit, kräkningar och diarre.

Vanliga:
Ömhet som påverkar rörelser.
Feber över +390 C

Ovanliga:
Utslag

Sällsynta:
Kramper

Kul, kul!! Stackars liten... Och så ska hon ha två sprutor till. Elliot behöver "bara" ta en spruta efter att han fyllt 2 år. På tal om Elliot, BVC-tanten kollade hans hals och han har svullna mandlar vilket kan vara orsaken till att han inte vill dricka så vi ska till VC på onsdag och kolla. Inte för att jag tror att det är något eftersom han äter.

3 kommentarer:

Miralin sa...

Vilket snyggt akvarium, det är så fint att ha hemma men tyvärr så vet jag med mig att jag inte skulle sköta det så det får vara. Fast jag älskar att sitta och titta på akvarier. På läkarmottagningar, där det ofta finns, brukar det vara jag och ett gäng ungar som sitter på golvet och stirrar fascinerat på fiskarna. :D

Hoppas alla sjuka barn kryar på sig snabbt.

Anonym sa...

Jättefint akvarium, hade Milton ääälskat :-D. Stackars Willa och vad konstigt att inte Elliot börjat dricka igen men kanske har han ont i halsen som sagt. Ang klänningen så är ju båda fina men på olika sätt, kanske ska jag köpa den som är mest användningsbar....Kraaam!!

Miralin sa...

Haha, ja ibland känner man likosm bara för att säga: "Jag HAR varit en normalt fungerande människa jag också."
Men jag klagar inte, skulle inte vilja byta tillbaka. :-)