tisdag 23 juni 2009

Zorro

I många år har vi haft tre katter. I många år har det gått åt mängder av dyr kattsand och vi har köpt 10-kilos säckar av Royal kattmat. Under alla dessa åren har Zorro / Potatistjuven / Tjockis / Rumpnisse blivit tjockare och tjockare. Han har alltid varit egen och knasig men detta har eskalerat till att faktiskt bli en fara för både vuxna och barn. Därför tog vi beslutet att ta bort honom.

Vi har pratat om det i flera år men det har känts så fel så vi har bara skjutit upp det. Men nu när hans beteende blivit farligt var det inte så svårt längre. Jag grät inte ens. Hade en klump i magen och fuktiga ögon och kände mig sorgsen, men jag aslipade inte som jag brukar göra när ett djur måste dö.

Så i onsdags förra veckan somnade han in. Det tog tydligen 30 min och tre sprutor med sövning för att han över huvudtaget skulle somna. Veterinären kommenterade det med att: Ja... Han är ju välgödd i.a.f.

Tidigare har vi fyllt på kattmaten med minst 2 dl/dag. Nu har vi inte fyllt på sedan i onsdags förra veckan. När man tömt kattlådorna tidigare så har påsen varit överfull. Nu är det bara lite som skramlar på botten.

Jag tror inte vi behöver köpa hem 10-kilos säckar av kattmat mer. Inte heller köpa 30 kilo kattsand i taget.

2 kommentarer:

Maria Jonsén sa...

Så ledsen för att det inte gick längre för Zorro :-( Men säkert skönt för honom om han kanske inte hade det så bra längre.

Miralin sa...

Tråkigt att höra, men det låter som om det var helt rätt beslut.