onsdag 3 juni 2009

Iakttagelser

Nu när jag håller på att ta körkort så åker jag mycket buss. Ja, för att ta mig till körskolan då alltså :-D Jag hade kunnat ägna ganska mycket tid åt de flesta busschaufförers inkompetens bakom ratten men inte idag.

Jag iakttar folk ganska mycket. Sitter inte och rå-glor såklart men spanar lite. När jag märker att någon tittar på mig så tänker jag att dom säkert tänker "Vad tjock hon är!". Fortfarande, fastän jag gått ner ganska mycket (men fortfarande har 10 kg kvar tills nöjd-och-färdig-stadiet). Jag undrar lite vad folk tror att jag tänker när de märker att jag kollar på dom? Är de lika negativa som jag?

Själv tänker jag knappt alls negativt om folk. Det stod igår en punkare och väntade på bussen. Han märkte ganska tydligt att jag kollade på honom då och då. Jag tittade för att han hade ett ganska fint ansikte bakom piercingarna sedan var jag imponerad över hans engagemang med sitt hår. Han hade tuppkam och verkade lägga ner mycket tid på sitt hår och utseende. Själv var jag osminkad och hade nog inte dragit en kam genom håret den dagen...

En svart tjej hoppade på bussen. Jag avundades hennes tröja och påminde mig själv att jag m å s t e köpa nya kläder.
En kvinna med burka. Fan vilka schyssta ögonbryn hon har! Jättesnyggt plockade!
Invandrartjej. Åh, vad fint hår hon har! Undrar vad hon använder för inpackning? Jag har efter års letade fortfarande inte hittat de ultimata hårvårdsprodukterna.
Äldre kvinna med käpp. Vilka kindben! Hon måste ha varit en riktig skönhet, det lyser riktigt igenom.

Så tänker jag. Vad tänker andra? Vad rör sig i deras huvuden?

5 kommentarer:

Fröken Pyssel sa...

Att iaktta folk är det roligaste som finns. Då får jag inspiration till kläder, stilar, frisyrer mm mm. Jag kollar som du oftast på ett positivt sätt på människor. Hur man tänker när folk tittar på en har nog att göra med ens självförtroende. Jag har i perioder tänkt att de tittar säkert på mig för att jag ser konstig ut etc, medans min underbara och sjukt självsäkra tjejkompis tror att alla tittar på henne för att hon är så jäkla snygg :-D Är jag på dåligt humör blänger jag tillbaks på folk :-p

Emma sa...

det är så kul att spana lite på folk. då man man massor utav inperation och sen är det bara kul och se hur de beter sig och så. :D

Maria Jonsén sa...

Är nog rätt lika där. En sak jag tänker när jag ser tjejer från typ Asien eller liknande, är att man blir avis för att de får så underbart söta barn :-P (utöver deras hår, ofta väldigt vackert hår) Min vän har en man från Jordanien och deras lilla tjej är verkligen söt som socker med det mörka, tjocka håret.

Anonym sa...

När jag märker att nån tittar på mej så tror jag alltid att det är för att de tycker att jag är konstig eller ful på nåt sätt... Jag blir illa till mods om nån tittar på mej. Men själv tittar jag ju också på folk, och oftast är det ju inte för att jag tycker att de ser konstiga eller fula ut. Jag tittar bara, och mest tittar jag nog på andra tjejer/kvinnor som har nåt i sitt utseende som jag gillar och är avundsjuk på och skulle vilja ha. Fast de kanske tror att jag tycker att de ser konstiga ut på nåt sätt?... :-)
Fast visst kastar jag också långa blickar på folk som är extremt tjocka eller har nåt annat extremt utseende, och tänker "Men usch"...

Jenny sa...

Ändrad bloggadress: http://jennyslivetpaenpinne.blogspot.com/
Ha det!