söndag 17 augusti 2008

Helgen

Elliot har alltid haft mer eller mindre problem när tänderna går igenom och eftersom han började få tänder sent, de första vid 12 månader, så kommer det tänder nästan hela tiden. Då och då får han feber, och hög feber, och jag kan bara härleda det till just tänderna. Igår var en sådan dag... Han vaknade trött, gnällig och hade feber. Den steg under dagen för att vara 39,9 när jag kollade. Han fick kontinuerligt Alvedon men det hjälpte bara lite. Tyckte så synd om honom, och om oss också! Man är så hjälplös när ens barn mår dåligt. Febern varade som vanligt i 1 dygn så kl 4 i natt fick han sista Alvedonen för han höll på att brinna upp och kl 8 i morse vaknade han pigg och glad igen. Helskumt... Det är inte första gången han får ett sådant dygn och säkert inte sista.

Willa har fått skorv. Elliot hade jättemycket skorv runt 4 veckor, men den motade vi bort med Mildison på order av Barnakuten. När Willa fick sina hormonplitor började hon få skorv men jag satte in Mildison direkt och det försvann så när som på näsborrarna. Underligt ställe att få skorv på men där är den och jag vill inte smörja där :-D

Idag upptäckte jag lite i pannan och en hel del i hårbottnen, så jag oljade in hela huvudet på henne och några timmar senare badade jag henne och efter badet upptäckte jag att hennes hårfäste hade krupit mycket högre än innan badet. Hon hade tappat en massa hår! Jaja, det växer väl ut igen.

Igår morse märkte jag plötsligt att jag knappt kunde gå, det gjorde svinont i vänstra mellantån. Kom på att jag sprang in i något tidigare men tänkte inte mer på det sedan. Först trodde jag att jag hade brutit den. Jag har brutit en del av tummen en gång och smärtan var liknande. Vid middag var jag övertygad om att den var bruten eller i.a.f. hade en spricka. Den var helt svulle och lite blå. Fick ta den starkaste receptfria cocktail jag vet (2 Votaren och 2 Alvedon samtidigt) för att överhuvudtaget kunna linka fram utan att skrika. Tydligen var det det som behövdes, att röra på mig, för framåt kvällen och natten och idag så är den öm men inte alls så farligt så det var nog inget brutit ;-)

3 kommentarer:

Miralin sa...

Usch, det lät inte riktigt som nån kanonhelg. :/
Men vad bra att Elliots tand-feber gick ner och att Willas skorv blev bättre (håret växer ju ut igen) och skönt att inte tån var bruten!

Anonym sa...

Usch vad jobbigt det låter med tänderna :-(. Vi har haft sån tur med våra barn så vi har sluppit alla tandbesvär.
Alla våra har haft skorv i hårbotten. Med Emmy och Ida gjorde jag inte så mycket åt det, det försvann med tiden, men till Lovisa köpte jag nån salva (som jag inte minns vad den hette, började på B kanske?) som funkade bra.
Ajaj, lät inget vidare med tån! Jag slog stortån i Lovisas gåvagn idag, vågade nästan inte titta på tån för jag trodde nageln hade farit åt helsike (har så svårt för sånt), men det var bara en liten bit som hade lossnat så det var inte så farligt.
Ha en bra vecka, och hoppas ni slipper sjukdomar och annat elände!

Maria Jonsén sa...

ajaj, och jag som tyckte synd om mig själv för jag haft sendrag hela förbannade dagen :-) Behövdes iaf inga tabletter för mig :-p

Så Willa kommer ingå i gubblook-fasen nu? :-) Loke tappade massa hår mitt på huvudet och såg gubbe ut ett tag innan det kom ut tillbaka ;-)