måndag 20 juli 2009

Middagsfrid

Idag ska jag laga mat. Det händer inte så ofta tyvärr. Det är inte det att jag inte tycker att det är roligt för jag tycker att det är jättekul, problemet är att komma på vad man ska äta. Sedan är det ju inte så kul att stå och lägga ner 30-60 min på att laga god mat när den slafsas i sig på 10 min.

Idag blir det inget avacerat, pasta med korv/ostsås. Gott utan att man behöver engagera sig så mycket. Ungarna kanske t.o.m. vill ha lite.

Just p.g.a. problemet med dålig middagsfantasi så funderar jag på att prova på Middagsfrid. Man får ingredienser och recept hemkört till dörren och behöver bara lägga ca 30 min på att laga maten. Nu är både jag och Stellan ganska kräsna på olika sätt men vi skulle nog behöva vidga våra kulinariska vyer lite

Exempel på menyer:

A) Färskpotatisgrytsoppa med curry, citron och musslor.
B) Strimlad kotlett på italienskt vis med körsbärstomater och pasta.
C) Grillade kycklingspett med melonsallad och ris (två middagar).
D) Medelhavsgryta med aubergine och feta.

A) Joppes kycklingklubbor med potatissallad och kokta grönsaker (två middagar).
B) Portabelloburgare med salsa, tzatziki, haricots verts och lantbröd.
C) Orientalisk lövbiff med ris och skivad gurka.
D) Linguine med räkor, chili, persilja och vitlök tillsammans med ungsbakade zucchinistrimlor.

A) Tacotallrik deluxe på viltfärs.
B) Pepparrotsfisk och lättkokt spetskål med rivna citronmorötter och potatis (två middagar).
C) Majs- och kesoplättar med grön sparris och texmex- eller pepparrotskryddad kall sås.
D) Fullkornspasta med kycklingsås och blomkål.

A) Ragu på kycklingfärs med morotsstavar.
B) Laxgryta med spenat och apelsinkräm med fänkåls- och groddsallad.
C) Marinerad fläskkarré och pastasallad (två middagar).
D) Omelett med salladslök, pinjenötter och örter med tomat- och bönsallad samt varmt bröd.

Visst låter det ganska gott?

3 kommentarer:

Fröken Pyssel sa...

I lööööve Middagsfrid :-D Det är jättebra mat. Vissst, man tänker ibland att "men nä, det här är jag ju inte så sugen på" men så har man ju allt i kylen och det går fort att laga och när man väl äter det är det gott. Ett plus var att jag fick med mig matlåda till jobbet varje dag också. Negativt var att det inte finns vegetariska leveranser så vi fick alltid komplettera. Vi har inte kvar dem längre då vi trodde vi skulle bli vuxna när vi flyttade till hus och kunna storhandla och skriva matlistor, men eftersom vi totalt saknar förmåga att organisera oss och storhandla så borde vi nog gå tillbaks till Middagsfrid igen.

Jenny sa...

Bra tips! Ska spara länken, verkar ju skitsmidigt rent ut sagt och man får lite "nytt" i middagsmenyn.

Anonym sa...

Har oxå anmält oss till middagsfrid, ska bli spännande,d et verkar iallafall himla smidigt.
Kramar./Lotta