torsdag 13 november 2008

Sömn

De senaste veckorna har jag känt att jag behöver mer sömn, mer sammanhängande sömn. Att gå och lägga sig och vila på eftermiddagen går inte alls för då kan jag inte slappna av. Ungarna har sovit lugnt hela nätterna, det är bara Willa som vaknat så förbannat tidigt så S. och jag tänkte börja släcka lite tidigare istället.

Ha!

Det var 4 dagar sedan och varenda kväll och natt sedan dess har det varit ett litet helvete. I natt var det värst! Antingen somnar alla som dom ska men Elliot ska upp tidigt eller så krånglar Willa som fan vid läggningen. I går var det en kombination.

Willa åt och somnade som hon skulle i tid. Vi gick upp och hon vaknar efter en stund och är gnällig. Eftersom hon ätit som en häst så kunde hon ju inte vara hungrig. Men det blev sånt liv på henne så jag fick ta med henne ner och fixa mat. Hon snuttade i sig typ 20 ml och somnade. Tar upp henne igen och lägger henne. Vi släcker lampan och jag blundar i säkert 1 min innan hon börjar yla igen. FPT (Fis på tvären) skulle jag tippa på. Tar med henne ner igen och hon är jätteledsen. Masseren, cyklar med benen, vyssjar o.s.v. Hon lugnar sig efter ett tag och får lite mer mat och äter 20 ml och somnar. Då är klockan nästan 23 och jag är svimfärdig av trötthet och hade i mina fantasier redan sovit i 2 timmar.

Äntligen få sova... Till kl 1:00 då Elliot börjar gråta. Antingen är det en tand eller så är det rumpan. Han har ätit en massa sand på dagis och bajsat sand och får otäcka, svårläkta sår på rumpan som såklart gör ganska ont. Ner med honom och ge en Ipren, upp och kela med honom och lägga honom igen. Allt lugnt! Till kl 3:00 då han börjar gråta igen. Upp och lägga honom till rätta i sängen och nu vet jag att han är proppad med värktabletter så den biten kan jag inte göra något åt. Han smågråter men somnar igen. Till kl 6. Samma procedur igen för jag vill verkligen inte gå upp, jag är trött!

6:45 får jag ge mig och gå upp med honom. Kvickt så inte Willa vaknar av hans tjutande. Väl nere så han får leka är han hur glad som helst. Det är inte jag. Jag har siktet inställt på nästa natt istället och hoppas på mer sammanhängande sömn =)

2 kommentarer:

Miralin sa...

Nej men usch vilken natt. :(
Kan inte S ta nattpassen en hel natt i helgen eller nåt så du får släppa det och sova en hel natt i sträck?
Att veta att nån annan har ansvaret kombinerat med öronproppar kanske funkar?

Sova på dagen förstår jag att du inte kan, det är ju helt omöjligt att slappna av då. :(

Miralin sa...

Aha, då var det ju värre. :/
Jag lider verkligen med dig... sömnbrist är hemskt.